Leerlingen betrekken bij de maatschappij
Onderdeel van het project was contact te maken met lokale, provinciale en landelijke politici. In dat kader spraken zij met wethouder Greta Beijaards (VVD) bij haar thuis, gedeputeerde Albert Moens (GL) in zijn provinciale kantoor, Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) in de klas en minister-president Balkenende (CDA) in het Torentje en de Trêveszaal op het Binnenhof in Den Haag.De projectbeschrijving moet nog worden aangepast. Nog even geduld svp
. . .
(laatste wijziging 14 mrt 2024)
Begin 1997 ontstond bij Piet Conijn, docent aan de Hogeschool Alkmaar, het plan om iets in het basisonderwijs te gaan doen met het onderwerp Energie. Hij werd verwezen naar de energiecoördinator van Heerhugowaard die in samenwerking met de gemeentelijke onderwijsdeskundige een aantal scholen voor het plan interesseerde. Het werd uiteindelijk de Montessori-school van Heerhugowaard.
Het initiatief maakt deel uit van De Educatieve Stad, een project voor lokaal onderwijsbeleid dat niet het zwaartepunt legt bij bestuurders, maar bij de scholen en de leerlingen. Die zoeken werkrelaties met buitenschoolse instellingen en proberen hierdoor de lokale gemeenschap te betrekken bij onderwijs en opvoeding. Het Ministerie van Onderwijs verleende aan dit project een subsidie.
Een prachtig project
De Montessorischool had belangstelling voor het onderwerp en juf Marian (niet toevallig mijn eega) startte een project op waarin duurzame energie centraal stond. Een afvaardiging van de bovenbouw schreef een brief naar de heer Conijn en nodigde hem uit voor een bezoek. Tijdens dat bezoek werd de subsidie van het ministerie symbolisch overhandigd.
Er werd een denktank gevormd waarvoor een echte verkiezing werd georganiseerd inclusief wervingsacties onder de leerlingen. Er werden plannen gemaakt, taken werden gedelegeerd en men overlegde regelmatig met elkaar over de voortgang. Daarover werd weer verslag uitgebracht in de klas.
Van de subsidie werd een klein windmolentje aangeschaft en geïnstalleerd. De kinderen vroegen bij de gemeente een heuse bouwvergunning aan. Zo maakten ze kennis met de bureaucratie. Bij de koop van het molentje ontving de school twee zonnepanelen van elk 50 Watt-piek die op het schuine dak werden geplaatst, één op het ZO-dak en één op het ZW-dak zodat het verschil gemeten kon worden. Later werden nog vier SunPower zonnepanelen van elk 95 Wp op het platte dak van de gemeenschapsruimte geplaatst.
De kinderen gingen op excursie naar Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) te Petten. Daar werden ze geïnformeerd over wind en zonne-energie en konden ze met eigen ogen allerlei installaties en meetopstellingen bekijken.
Meten is weten
De vier verschillende energiestromen op school (de windmolen en 2 aparte zonnepanelen op 12 volt en de SunPower panelen op 220 Volt) worden via een meetkast naar de accu en het net geleid. Alle energiestromen worden op de meetkast zichtbaar gemaakt voor de leerlingen. Een vader (Peter de Boer) zorgde voor de elektrische aansluitingen. De school kreeg daarmee haar eigen onderzoekscentrum.
In de grote hal van de school werd een plekje ingericht met informatiemateriaal, werkstukken en voorbeelden van duurzame energie. Op een muurkrant wordt de stand van zaken aangegeven. De kinderen deden mee met het project Metermaatje van het Energiebedrijf. Daarmee leerden ze het energieverbruik te registreren, te meten en te beoordelen.
Zelf zonnecellen maken
Bij de start van het Energieproject kreeg de Montessorischool van het ECN een experimenteerset waarmee de kinderen (onder begeleiding) zelf zonnecellen kunnen maken met behulp van titaandioxide en bessensap. Hier zijn een paar kinderen onder toezicht bezig met zo’n proef.
Het experimenteersetje wordt op de markt gebracht door Man Solar, een spin-off bedrijf dat vanuit het ECN de markt op wil.
Onder leiding van juf Marian werden alle 3 groepen van de bovenbouw bij het project betrokken. Er werden lessen gegeven door betrokken deskundigen en met de zelf opgewekte duurzame energie worden allerlei proefjes gedaan. Het ECN stelde een experimenteerset beschikbaar waarmee zelf zonnecellen gemaakt worden.
Het project werd ingediend voor de Nationale Onderwijsprijs 1999. Bij de provinciale voorronde van Noord-Holland in het najaar van 1998 werd met glans de eerste plaats behaald. Dat leverde een finaleplaats op voor de Landelijke Manifestatie tijdens de onderwijsbeurs begin 1999. Deze finale werd een desillusie, doordat het thema (zelfstandig leren) geheel werd losgelaten en allerlei politieke doelen van organiserende instanties de overhand kregen.
Het project werd op de school voortgezet. Elk nieuw schooljaar wordt uit de sollicitanten een nieuwe denktank samengesteld. In die denktank ontstaan nieuwe initiatieven die het project levend houden.
De kinderen adopteerden windturbine De Monnik van Kennemerwind in Camperduin. Ze maakten tekeningen en beschilderden de mast op zaterdag 12 juni 1999 o.l.v. de Schoorlse kunstenaar Jaap Borgers. Oliemaatschappij BP (eigenaar van de grond waarop de molen staat) had daarvoor de materialen beschikbaar gesteld. Van BP was de directeur met een delegatie bij de happening aanwezig.
De excursie naar de Huisvuilcentrale bij Alkmaar had een tweeledig doel: de kinderen laten zien wat er aan afval geproduceerd wordt en wat er voor nodig is om al dat afval zo schoon mogelijk te verwerken. Dat daarbij ook nog energie wordt opgewekt is mooi meegenomen.
Het voornaamste punt blijft natuurlijk dat je moet opletten wat je koopt. Waarom dingen kopen die je niet nodig hebt en dus onmiddellijk weggooit, zoals teveel verpakking e.d.?
Professor Schoonman van de Technische Universiteit Delft bracht dit voorjaar een bezoek aan de school. De kinderen van de bovenbouw werden door de professor uitgenodigd en volgden bij hem een college. Ze mochten in zijn laboratorium rondkijken en ook zelf proeven doen. Ze maakten er tandpasta en shampoo en mochten dit thuis uitproberen. Alle kinderen kregen het getuigschrift Tovenaarsleerling 1e klas.
Nuna op tournee bij Montessorischool Heerhugowaard
Op dinsdag 12 november 02 was de Nuna in Heerhugowaard. De solarcar werd in november 01 eerste in de World Solar Challenge, een race over 3010 km dwars door Australie. Eigenaar ESA maakt met de Nuna een tournee door alle Europese lidstaten en doet daar voornamelijk universiteiten aan. In Nederland werd de Technische faculteit in Groningen aangedaan. In Heerhugowaard werd de enige basisschool van de tournee bezocht: de Montessorischool die al enkele jaren bezig is met een energieproject, waar een denktank van zes leerlingen telkens nieuwe activiteiten ontplooit op het gebied van energiebesparing en duurzame energie.
Het was spectaculair, de Nuna had veel bekijks.